Een cyberverzekering is volgens onze experten te vergelijken met een omniumverzekering van een auto. “U kan dan wel zelf een heel goede chauffeur zijn, maar een ongeval kan ook veroorzaakt worden door derden”.
U bent als onderneming – groot of klein - dus het best verzekerd tegen zo’n cyberincident, maar bepalen welke verzekering u nodig heeft, is niet altijd even vanzelfsprekend. Daarvoor laat u zich dus best bijstaan door een verzekeringsmakelaar die gespecialiseerd is in dat type verzekeringen. De gevolgen van een cyberincident zijn immers niet verzekerd in de meeste verzekeringen die bedrijven hebben zoals een aansprakelijkheidsverzekering, brandpolis, bedrijfscontinuïteit of alle risico’s elektronica. Een aparte cyberverzekering is dus aan de orde.
Een geschikte verzekering verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf. Toch zijn er een aantal zaken die in een cyberverzekering zouden moeten terugkomen voor zowel grote als kleinere ondernemingen. Een volledig dekkende cyberverzekering beschermt u tegen vier belangrijke pijlers: eigen schade en kosten, winstverlies, aansprakelijkheid en uiteraard cybercriminaliteit. Een bijkomende optie zou rechtsbijstand kunnen zijn. Pas wanneer al deze pijlers terug te vinden zijn in een verzekering, kan u ervan uitgaan dat u volledig gedekt bent.
Eens de verzekering moet tussenkomen, is een samenwerking op vele fronten van belang. Ervaring leert de experten dat eigen IT-diensten, externe IT-partners, legal partners en crisismanagement nauw met elkaar moeten samenwerken om tot een gewenst resultaat te komen.
Cyberincidenten zijn jammer genoeg een onomkeerbaar fenomeen geworden dat niet snel zal verdwijnen. In tegendeel, ondernemingen en organisaties zullen de cyberrealiteit in het bedrijfsbeleid moeten opnemen. Het is voor elke bedrijfsleider geen kwestie meer van ‘of’ zo’n aanval ooit zal gebeuren, maar ‘wanneer’.